Soalan Lazim

Soalan Lazim

5 Soalan yang Perlu Ditanyakan Sebelum Memilih Pengilangan Akhir

Beberapa langkah dalam proses pemesinan sama pentingnya dengan memilih pilihan perkakas terbaik untuk pekerjaan anda. Menyulitkan proses adalah hakikat bahawa setiap alat individu mempunyai geometri uniknya sendiri, masing-masing penting untuk hasil akhirnya dari bahagian anda. Sebaiknya tanyakan pada diri anda 5 soalan utama sebelum memulakan proses pemilihan alat. Dengan berbuat demikian, anda dapat memastikan bahawa anda melakukan usaha wajar dalam memilih alat terbaik untuk aplikasi anda. Mengambil masa tambahan untuk memastikan bahawa anda memilih alat yang optimum akan mengurangkan masa kitaran, meningkatkan jangka hayat alat, dan menghasilkan produk yang lebih berkualiti.

Bahan Apa Yang Saya Potong?

Mengetahui bahan yang anda bekerjasama dan khasiatnya akan membantu mengurangkan pilihan kilang akhir anda. Setiap bahan mempunyai set sifat mekanik yang berbeza yang memberikannya ciri unik semasa pemesinan. Sebagai contoh, bahan plastik memerlukan strategi pemesinan yang berbeza - dan geometri perkakas yang berbeza - daripada keluli. Memilih alat dengan geometri yang disesuaikan dengan ciri unik tersebut akan membantu meningkatkan prestasi dan umur panjang alat.
Harvey Tool mempunyai pelbagai jenis kilang mini berprestasi tinggi. Penawarannya merangkumi perkakas yang dioptimumkan untuk keluli keras, aloi eksotik, keluli aloi sederhana, keluli pemesinan bebas, aloi aluminium, bahan yang sangat kasar, plastik, dan komposit. Sekiranya alat yang anda pilih hanya akan digunakan dalam satu jenis bahan, memilih kilang akhir khusus bahan adalah pertaruhan terbaik anda. Alat khusus bahan ini menyediakan geometri dan pelapis yang disesuaikan dengan ciri khas bahan anda. Tetapi jika anda bertujuan untuk mendapatkan kelenturan mesin di pelbagai jenis bahan, bahagian kilang mini Harvey Tool adalah tempat yang baik untuk memulakan.
Helical Solutions juga menyediakan pelbagai produk yang disesuaikan dengan bahan tertentu, termasuk Aloi Aluminium & Bahan Bukan Ferrous; dan Baja, Aloi Temp Tinggi, & Titanium. Setiap bahagian merangkumi pelbagai jenis seruling - dari 2 kilang akhir seruling hingga Finish Multi-Flute, dan dengan banyak profil, pilihan lapisan dan geometri yang berbeza.

Operasi Mana Yang Akan Saya Lakukan?

Aplikasi boleh memerlukan satu atau banyak operasi. Operasi pemesinan biasa termasuk:

  • Kekasaran Tradisional
  • Slot
  • Penamat
  • Kontur
  • Menjunam
  • Pengilangan Berkecekapan Tinggi

Dengan memahami operasi yang diperlukan untuk pekerjaan, seorang juruteknik akan memiliki pemahaman yang lebih baik mengenai perkakas yang diperlukan. Sebagai contoh, jika pekerjaan itu merangkumi kasar dan slot tradisional, memilih Helical Solutions Chipbreaker Rougher untuk mengeluarkan lebih banyak bahan akan menjadi pilihan yang lebih baik daripada Finisher dengan banyak seruling.

Berapa Banyak Seruling yang Saya Perlu?

Salah satu pertimbangan yang paling penting ketika memilih kilang akhir adalah menentukan jumlah seruling yang betul. Bahan dan aplikasi memainkan peranan penting dalam keputusan ini.

Bahan:

Semasa bekerja dalam Bahan Bukan Ferrous, pilihan yang paling biasa adalah alat 2 atau 3-seruling. Secara tradisinya, pilihan 2-seruling telah menjadi pilihan yang diingini kerana ia memungkinkan pelepasan cip yang sangat baik. Walau bagaimanapun, pilihan 3-seruling telah membuktikan kejayaan dalam menyelesaikan dan Pengilangan Efisiensi Tinggi, kerana jumlah seruling yang lebih tinggi akan mempunyai lebih banyak titik kontak dengan bahan tersebut.

Bahan Besi boleh dimesin menggunakan mana saja dari 3 hingga 14-seruling, bergantung pada operasi yang dilakukan.

Permohonan:

Kekasaran Tradisional: Semasa melakukan kasar, sejumlah besar bahan harus melewati lembah seruling alat dalam perjalanan untuk dievakuasi. Oleh kerana itu, disyorkan sebilangan kecil seruling - dan lembah seruling yang lebih besar -. Alat dengan seruling 3, 4, atau 5 biasanya digunakan untuk pemadaman tradisional.

Slot: Pilihan 4-seruling adalah pilihan terbaik, kerana jumlah seruling yang lebih rendah menghasilkan lembah seruling yang lebih besar dan pengosongan cip yang lebih cekap.

Penamat: Apabila selesai menggunakan bahan besi, bilangan seruling yang tinggi dianjurkan untuk hasil terbaik. Finishing End Mills merangkumi mana saja dari seruling 5 hingga 14. Alat yang betul bergantung pada berapa banyak bahan yang masih perlu dikeluarkan dari bahagian tersebut.

Pengilangan Berkecekapan Tinggi: HEM adalah gaya kasar yang boleh menjadi sangat berkesan dan menghasilkan penjimatan masa yang signifikan untuk kedai mesin. Semasa mengemas jalan alat HEM, pilih 5 hingga 7-seruling.

Apa Dimensi Alat Khusus yang Diperlukan?

Setelah menentukan bahan yang anda kerjakan, operasi yang akan dilakukan, dan jumlah seruling yang diperlukan, langkah seterusnya adalah memastikan bahawa pemilihan kilang akhir anda mempunyai dimensi yang betul untuk pekerjaan tersebut. Contoh pertimbangan utama termasuk diameter pemotong, panjang potongan, jangkauan, dan profil.

Diameter Pemotong

Diameter pemotong adalah dimensi yang akan menentukan lebar slot, dibentuk oleh tepi alat semasa ia berputar. Memilih diameter pemotong yang ukurannya salah - sama ada terlalu besar atau kecil - boleh menyebabkan pekerjaan tidak diselesaikan dengan jayanya atau bahagian akhir tidak sesuai dengan spesifikasi. Sebagai contoh, diameter pemotong yang lebih kecil menawarkan lebih banyak jarak dalam poket yang ketat, sementara alat yang lebih besar memberikan peningkatan ketegaran dalam pekerjaan dengan jumlah yang tinggi.

Panjang Potongan & Jangkauan

Panjang pemotongan yang diperlukan untuk mana-mana kilang akhir harus ditentukan oleh panjang kontak terpanjang semasa operasi. Ini hanya selagi diperlukan, dan tidak lagi. Memilih alat sesingkat mungkin akan menghasilkan overhang yang minimum, penyiapan yang lebih kaku, dan obrolan yang berkurang. Sebagai aturan praktis, jika aplikasi memerlukan pemotongan pada kedalaman lebih besar dari 5x diameter alat, mungkin lebih baik untuk meneroka pilihan jangkauan leher sebagai pengganti potongan panjang.

Profil Alat

Gaya profil yang paling biasa untuk kilang akhir adalah persegi, jejari sudut, dan bola. Profil persegi pada kilang akhir mempunyai seruling dengan sudut tajam yang bersegi pada 90 °. Profil jejari sudut menggantikan sudut tajam rapuh dengan jari-jari, menambah kekuatan dan membantu mencegah pecah-pecah sambil memanjangkan hayat alat. Akhirnya, profil bola menampilkan seruling tanpa dasar rata, dan dibulatkan pada akhir membuat "hidung bola" di hujung alat. Ini adalah gaya kilang akhir terkuat. Tepi pemotong bulat sepenuhnya tidak mempunyai sudut, mengeluarkan titik kegagalan yang mungkin berlaku dari alat, bertentangan dengan tepi tajam pada kilang akhir berprofil persegi. Profil kilang akhir sering dipilih oleh keperluan bahagian, seperti sudut persegi di dalam poket, yang memerlukan kilang hujung persegi. Sekiranya boleh, pilih alat dengan radius sudut terbesar yang dibenarkan mengikut keperluan bahagian anda. Kami mengesyorkan jari-jari sudut setiap kali aplikasi anda membenarkannya. Sekiranya sudut persegi benar-benar diperlukan, pertimbangkan untuk menggunakan alat jejari sudut dan selesaikan dengan alat profil persegi.

Sekiranya saya menggunakan Alat Bersalut?

Apabila digunakan dalam aplikasi yang benar, alat yang dilapisi akan membantu meningkatkan prestasi dengan memberikan manfaat berikut:

  • Parameter Larian Lebih Agresif
  • Hayat Alat yang berpanjangan
  • Pemindahan Cip yang Lebih Baik

INGIN BEKERJA DENGAN KAMI?